Почти невъзможно е днес един родител да не е чувал за метода Монтесори. Той има множество привърженици, но също така има и много хора, които го поставят под съмнение.
Независимо дали смяташ да приложиш този подход у дома има няколко неща за Монтесори, които всеки родител е полезно да знае. Тук събрахме няколко от често срещаните въпроси и техните отговори във връзка с известния метод.
Коя е Мария Монтесори?
Малко са хората, за които името на Мария Монтесори е останало неизвестно. Тя е италианският доктор и педагог, който разработва известната система малко след началото на 20 век. В центъра на нейната идея стои схващането, че всяко дете е различно и има нужда към него да се подхожда по индивидуален начин, за да може то да просперира и да се учи по-успешно.
Всичко започва в бедно римско предградие, и то по проект за възстановяване на градската среда. По време на работата си Мария Монтесори забелязва, че децата откликват позитивно на нов тип обучителни занимания. Това се случва, когато децата имат възможност да играят с различни предмети на свобода и без наставления.
Децата, които попадат сред първите ученици, обучени по метода Монтесори, първоначално не откликвали на традиционните начини за обучение. След постъпването в класа на Монтесори обаче показали забележителни резултати. Те не само усвоявали информацията ефективно, но станали и проактивни ученици.
До края на следващата календарна година след началото на експеримента ѝ популярността на Монтесори нараства дотолкова, че тя отваря трето училище, а за успехите ѝ се знае в много части на света. До 1913 година в САЩ пък са създадени над 100 училища, основани на същия принцип.
Първата книга на д-р Монтесори е публикувана през 1909 година и още в първите три години след издаването ѝ тя бива преведена на 10 езика.
Какви са основните принципи на метода Монтесори?
„Помогни ми да го направя сам“ – това стои в основата на подхода Монтесори. С него малките сами се учат чрез играта с различни предмети и без преките инструкции на възрастните.
Според метода детето не бива да бъде критикувано и осмивано – независимо дали това се случва в негово присъствие или отсъствие. То трябва да бъде окуражавано, уважавано и изслушвано. По същия начин и родителят трябва да представя себе си в позитивна страна, защото детето взима пример от него. Така, когато се обръща повече внимание върху развиването на положителни качества по време на растежа, не остава място за негативните.
Децата според Монтесори
Развитието на децата се наблюдава в няколко основни етапа. През всеки един от тях децата имат различен тип нужди, но и различен набор от възможности и способности.
Въпреки диференциацията между децата според възрастта им един от принципите при обучението по Монтесори инициира малките да се учат на едно място както с връстници, така и с по-големи от тях деца. По този начин те имат възможност да се развиват по своя индивидуален темп и същевременно да се учат на базата на наблюдаването.
Как да прилагаме метода у дома?
Училищата, в които се прилага методът Монтесори, са управлявани от децата, а учителите са единствено помагащи лица. Но не е задължително да записваш детето за специално училище, за да може то да се докосне до възможностите, които Монтесори отключва пред него. Днес има множество книги, които предоставят подробна информация по темата. Много са и играчките, разработени да правят заниманията вкъщи обучителни съгласно принципите.
Какви са играчките, разработени по метода Монтесори?
В действителност играчките заемат най-голяма роля в обучението по системата. При тях има няколко важни изисквания – едно от тях е да са изработени от естествени материали, обикновено от дърво или от картон. С тях детето трябва да може да взаимодейства свободно, без да се налага правилен начин. Монтесори обръща най-много внимание върху това малчуганите сами да коригират поведението си при грешки. Така, когато последното парче от пъзела не пасва добре, детето само ще осъзнае как да се поправи.
Особено полезно е игрите вкъщи да позволяват сензорно преживяване. Често играчките изискват от малките да подреждат по даден ред предметите. Дали ще бъде по цвят, по големина или в групи на базата на сходство – това зависи от възрастта на детето.
Играчки според възрастта на детето
Най-важното при играчките е именно те да са съобразени с възрастта на детето и неговите нужди на този етап от развитието му. Затова събрахме на едно място различни видове игри от марката Headu, разработени съобразно принципите на метода Монтесори. Сред тях можеш да избереш и най-подходящата за твоето дете:
От 1 година
На тази възраст децата започват да разпознават форми, цветове, лица и мимики. Учат се особено добре на базата на докосване, като същевременно тренират координацията си и връзката око-ръка.
Постепенно на този етап децата започват да разбират повече за света около тях и е полезно игрите им да са свързани с класифициране на предмети на базата на техните прилики.
Образователен пъзел за докосване Headu – Ферма
Образователни флаш карти Headu – Емоции и действия
От 2 години
С всеки изминал месец детето се развива с все по-бърз темп и вече е време да поработи върху своята наблюдателност, памет и фина моторика. След втория рожден ден малчуганът започва да развива по-активно своята способност да общува, затова е добра идея да обсъждаш с него игрите.
Образователен пъзел Headu Montessori – Полюси
Образователен пъзел Headu Montessori – В града
От 3 години
На този етап от развитието си децата проявяват все по-голямо любопитство към заобикалящия ги свят. Разкажи им за човешкото тяло и петте сетива и ги запознай с все по-креативни игри. Особено подходящи продължават да бъдат играчките, подобни на пъзел.
Образователна игра Headu Montessori – Как сме направени
Тактилно лото за деца Headu Montessori
От 4 години
На четири години децата са още по-самостоятелни и търсят възможност да изразят себе си по нови начини и да бъдат креативни. Помогни им да го направят, като им подариш творчески комплекти.
Творчески комплект Headu Montessori – Направи 3D животни
Творчески комплект Headu Montessori – Животни от саваната
От 5 години
На този етап от развитието си децата ще се радват игрите да са едновременно забавни, но и образователни. На пет години те вече могат да следват правила и да учат по-специфична информация.
Образователна игра Headu Montessori – Строител на насекоми
От 6 години
За по-големите деца е важно да придобият умения да се грижат за средата, която ги заобикаля. След като вече са усвоили основите на действията, които им помагат да почистват и да подреждат местата, на които играят, вече могат да започнат да отговарят за по-прецизни задачи. Защо не вмъкнеш това и във времето за игра?
Образователен комплект Headu Montessori – Моята първа градина
Креативен комплект Headu – Човешкото тяло под рентген
Това са само част от игрите от серията „Монтесори“, които марката Headu създава на базата на известния метод. С която и от тях да избереш да занимаеш и обучаваш детето вкъщи, знаеш, че ще подпомогнеш развитието му успешно.
А ти опитвал ли си да приложиш метода Монтесори?
Впечатлена съм от постиженията при обучение по този метод! Защо в Бг не се обучават децата по него?!!Как мога да поръчам комплекта предназначен от 1 до 4 години?Цена?
Здравейте,
Благодарим Ви за интереса. Можете да поръчате чрез нашия сайт от линка, посочен над желания продукт. В статията са поместени два, които са подходящи за деца на възраст от 1 до 4 години. Единият от тях е на стойност 39,90 лева, а другият – 25,90 лева:
https://www.orangecenter.bg/obrazovatelen-pazel-za-dokosvane-headu-ferma.html
https://www.orangecenter.bg/obrazovatelni-flash-karti-headu-emotsii-i-deystviya.html
Поздрави,
Екипът на Orange center.