Работата на книжаря има различни аспекти. Един от най-важните е успешната работа с клиенти, която е възможна, когато и двете засегнати страни са сравнително наясно каква е целта на търсенето им. Често обаче се получават забавни ситуации, които си струва да споделим с вас с усмивка и добро чувство и с мисълта, че всички допускаме лапсуси и неволни грешки.
Това са едни от любимите ни бисери от книжарницата:
Клиент: Добър ден, мога ли да ви задам един въпросТ?
*
Клиент, който държи книгата „Закуска в Тифани“: Добър ден, търся тази книга, но от друг автор.
Книжар: Търсите „Закуска в Тифани“, но да не е написана от Труман Капоти?
Клиент: Да, точно така.
*
Клиент: Добър ден, търся „Кафка на плажа“.
(Озадачено, след като я получава) Странно, винаги съм мислила, че е написана от Кафка.
*
Клиент: Добър ден, търся разкази на Пушкин.
Книжар: Съжалявам, не можем да Ви предложим разкази на Пушкин.
Клиент: Поне нещо от най-известните му, като „Дамата с кученцето“
Книжар: В случай, че нямате нищо против разказът да е на Чехов, можем да ви го предложим.
*
Възрастен мъж, който държи голяма розова и блестяща книга за балет с пъзели: Тази книга подходяща ли е за 16-годишно момче?
Книжар: По-скоро не, желаете ли да ви покажа нещо друго?
Клиент: Не, не. Мисля да купя тази.
*
Клиент, току-що закупил научно-фантастичен роман: Дайте ми, моля ви, все пак торбичка, за да не ме гледат хората.
Млада дама-клиент: Искам да ми предложите някоя книга за плажа, ама такава, че да не ми се смеят приятелите. Миналата година ми се смяха.
*
Клиент: Добър ден, къде е секторът с ЕКЗОтерика?
*
Клиент: Добър ден, къде е секторът с екзорсизъм?
*
Клиент: Добър ден, как стои въпросът с вземането на книги?
Книжар: Избирате си книга, идвате на касата, плащате я и си я вземате.
Клиент: Не, не. Не искам да я плащам, а да я прочета и да ви я върна.
Книжар: Имате грешка, Столична библиотека е надолу по „Граф Игнатиев“
*
Клиент: Добър ден, търся книга за мъж, който не чете.
Книжар: Какви са предпочитанията ви за жанр, тематика?
Клиент: Ами интересна да бъде, не знам. Чакайте да се консултирам по телефона каква да е точно.
(след 10-минутна консултация)
Значи искам и да бъде забавна!
*
Клиент: Добър ден, търся една книга – ей тоолкова дебела, ей толкова голяма, червена!
(разбира се, винаги става ли въпрос за червена книга, става дума за Елиф Шафак)
*
Клиентка: Добър ден, търся книгата „50 нюанса сиво“. Мои приятелки казаха, че е много хубава и им е променила живота. Наистина ли е толкова силна?
Книжар: Романът е бестселър, но е любопитно как е променила живота на приятелките ви.
Клиентка: Защо, не е ли философски?
Книжар: По-скоро е секс-роман.
Клиентката се отказва и си избира друга книга, докато мъжът й се смее около нея.
Клиент: Добър ден, търся книги за баскетбол.
Книжар: Съжалявам, нямаме книги за баскетбол.
Клиент: Добре, тогава руската класика ми покажете.
Клиент: Боже, кой глупак ще си кръсти книгата Орхан Памук!
Клиент: Добър ден, търся една книга, която струва 10 лева.
Клиент: Добър ден, колко струва тази книга?
Книжар: Цената й е посочената отзад – 12 лева.
Клиент: Това е много жалко, тъй като мога да дам само 8.
Книжар: Може да ви я запазим за определен срок от време.
Клиент: Да, но аз я искам сега. Евентуално, ако беше 10 лева…
Книжар: Нали можете да датете само 8?
Клиент: Ох, оставете. Ето ви 12 лева и ми дайте книгата.
Клиент: Добър ден, търся една нова книга на български автор.
Книжар: Може ли да ми кажете нещо повече за книгата?
Клиент: Да, голяма и жълта е.
Книжарят носи „Вечната муха“ на Георги Господинов
Клиент: Е, не беше ЧАК толкова голяма.
*
Клиент: Добър ден, нямате ли пълното издание на „Великият Гетсби“.
Книжар: Това, което държите е пълното издание.
Клиент: Не, няма как да бъде така. Пълното издание е поне ей толкова (показва с два пръста) дебело.
→
„Клиент: Добър ден, търся една книга, която струва 10 лева.“
Когато от всички възможни характеристики за една книга, клиентът е запомнил само цената – да се смееш ли, да плачеш ли. 😀
Интересно ми е, открихте ли все пак коя е книгата?
→
Клиентът си тръгна с книга за 10 лева. А дали е била същата, за която е дошъл, само той знае със сигурност:) 🙂