В Orange взимаме темата за детското четене сериозно. Дотолкова, че създадохме първата корпоративна инициатива в България, която е изцяло посветена на темата. Тя цели не само да насърчи четенето от ранна възраст, а освен това да го представи като решение на множество проблеми в днешното общество.
Въпреки че насочваме вниманието най-усилено към темата за функционалната неграмотност, адресирайки този проблем, обществото се изправя пред множество други. Функционалната неграмотност може да се обвърже със спада на броя висшисти у нас и по-късно трудната им реализация, както и с редица други икономически и социални проблеми.
Единственото решение за всички тези проблеми? Книгите. Към момента никой учен или изследовател не е могъл да даде по-добро решение за проблема с функционалната неграмотност. Точно обратното – все повече експерти потвърждават, че единствено детското четене от ранна възраст може да спомогне да забавим темповете на ръст на функционалната неграмотност.
Но само да разпознаваме нуждата от повече читатели не е достатъчно. Важно е всеки от нас да полага усилие в тази посока. А промяната започва от домовете на децата, където те първо усвояват навици за четене.
А задачата да отгледаш четящо дете понякога изглежда много по-трудна отколкото е. Затова и днес споделяме няколко от любимите ни съвети от специалистите по детското четене, с които да насърчим любовта към книгите от ранна възраст.
Как да насърчим детето ни да чете повече?
Изпълни дома с книги
Всички знаем, че за да заобичат децата книгите, трябва да виждат как родителите им обичат книгите също. Но какво още можем да направим освен да четем пред малчуганите?
Просто е – трябва да направим достъпа до книги лесен. Проучванията показват, че децата, които са пораснали в домове с добре поддържани библиотеки от над 100 книги, имат също толкова голям шанс да станат читатели, както и децата, които имат двама родители с висше образование. Сега е моментът и да цитираме любим персонаж от детска книга с думите „Колкото повече, толкова повече“.
Следвайки тази максима, допълваме, че достъпът до книги не трябва да приключва с излизането извън дома. На всяка почивка, на всяко гостуване в друг дом, а още по-добре – и на всяка по-дълга разходка, носи със себе си книги.
Така децата, които са установили навика да четат и дори всеки ден, ще могат да продължат тази практика независимо къде се намират.
Организирай читателски туризъм
В продължение на предишния съвет ще допълним, че колкото по-често детето се среща с нови книги, толкова по-добре. Затова и много хора препоръчват да водим малките читатели на места, където ще срещат много и различни книги.
Посещавай с детето библиотеки, книжарници или пък читателски клубове. Позволи му да усети енергията, която тези места притежават, и да се срещне с още читатели там. А ако се приберете с още една нова книга за четене, това е само допълнителен бонус.
Не смесвай задължителното четене с четенето за удоволствие
Много родители избират да фокусират вниманието на децата през лятото върху четенето на книгите от задължителната литература. Но именно това e перфектната формула, с която да откажем децата да обичат книгите.
Колкото повече караме децата да четат по принуда, толкова по-възможно за тях ще бъде да развият неприязън към литературата. Да, книгите, нужни за подготовката през лятото са важни. Да, сред тях децата могат да открият новите си любими заглавия.
Но ако не даваме свобода на младшите читатели да избират и сами книгите, с които да се срещнат, крайно ще ограничим иначе безкрайния избор от вълнуващи сюжети.
Избери книги с любимите герои на детето
Представи си вълнението, което изпитваш, когато откриеш нова непрочетена книга от любим автор. Подобно е и вълнението за децата, когато се срещнат с книга, в която действащите персонажи са любимите им герои.
Затова и книгите за Мики Маус, за Пепа Пиг, за принцесите на Disney или пък тези, част от вселената на Marvel, са особено добър начин да предизвикаме детското любопитство към литературата. Дори и да разчитаме на помощта на комикси или графични романи.
Четете заедно, четете диалогично
Ще цитираме публикация в сайта на фондация „Детски книги“ с думите „Четенето е танц за двама.“ И то наистина може да е такова, независимо, че сме свикнали да го приемаме за самостоятелна активност.
Не става дума само за съвместното четене на родител и все още неумеещ да разпознава буквите малчуган. Дори когато детето се научи да чете само, ролята на родителя не спира. А напротив – тогава става още по-интересна.
Когато четенето стане самостоятелно, можете да го направите и диалогично. Всеки чете на глас репликите на различен герой от книгата и всеки влага емоция в изричането на думите. Така преживяването е още по-забавно, а малчуганите могат много по-добре да вникнат в текста по време на играта.
Превърни четенето в активност за пораснали
Всички знаем, че децата нямат търпение да пораснат. Именно затова обожават да влизат в ролята на родителите си. И да правят нещата, които са резервирани само за възрастните.
Нека използваме това в полза на книгите. Вместо децата да имитират само готвенето, чистенето и ремонтирането на счупените предмети, нека да им дадем пример и да представим четенето като активност за възрастни. Асоциирайки процеса на порастването с четенето на книги, ще предизвикаме естественото любопитство на децата.
Обърни ролите
Можем да отнесем тази мярка на още по-високо ниво, като обърнем ролите. Вместо родителят винаги да води процеса, нека не се ограничаваме от правилата и позволим на детето да препоръча книги на родителя.
Срещни го с библиотеката за възрастни отрано и нека то избере следващото четиво на някой или на двамата родителя. Това ще възпита самостоятелност и интерес към книгите.
Освободи четенето
Най-често срещаната грешка при насърчаването на детското четене, която родителите продължават често да правят, е да го насърчават само заради самото четене.
Изкушаващо е да затрупаме децата с книгите, които смятаме, че те трябва да прочетат и в количеството, което си мислим, че е нужно. Но както възрастните имат различни предпочитания за книгите, така и при децата всеки става читател по различен начин и с различен вкус.
Единственият начин да подкрепим децата в срещата им с книгите е да ги насърчаваме, без да ги принуждаваме. Нека те сами избират с кои книги кога да се срещнат.
Някои деца, първоначално отричащи идеята за четенето, в последствие се превръщат в запалени книжни любители. Други, развили отрано любовта към четенето, могат да се откажат от него, ако загубят свободата да избират какво да четат.
Затова нека забравим за фразата „задължителна литература“ и да представим книгите от летните списъци като такива, каквито са – препоръчителни. Нека да дадем богат избор от книги за децата и възможности кога да им се насладят.
Ролята на родителя не е да принуждава и стресира, а да подкрепя и насърчава.
Ролята на нас в Orange пък е да споделяме повече съвети за насърчаване на детското четене и идеи за книги, с които да отглеждаме повече читатели. Затова не пропускай да следиш и следващите ни предложения.